Ποτέ δεν ήμουνα, ούτε θα σταματήσω ποτέ να είμαι !..................................[Bhagavad Gita ]

Μαΐου 29, 2010

Η Συκοφαντία [ Μποτιτσέλι ]



Κάθε καλλιτεχνικό έργο .εκφράζει τον… εσωτερικό κόσμο του καλλιτέχνη που το δημιούργησε.
Είναι πολυδιάστατο ,και ας μην μπορούμε να αντιληφθούμε αυτήν την πολυδιαστατικοτητα  με τα μάτια μας , η τα αυτιά μας ..
Και φυσικά το πιο σημαντικό περνά κάποια μηνύματα, η ξυπνά κάτι σε αυτόν που το παρατηρεί …..!!μπορεί να δει μέσα σε αυτό …τον εαυτό του …. μια πτυχή του εαυτού του …μια εμπειρία του …η και τίποτα.
Ο κάθε ένας μπορεί να δει διαφορετικά πράγματα , και μηνύματα σε ένα ζωγραφικό πίνακα .
Θα προσπαθήσω να προσεγγίσω ένα πίνακα του Μποτιτσέλι ,και να αναφέρω μερικα από τα μηνύματα τα οποία κατά την δική μου εκτίμηση  υπάρχουν σε αυτόν ……
Ο πίνακας που έχω επιλέξει είναι η συκοφαντία .
Ο Μποτιτσέλι άντλησε το θέμα του από ένα διάσημο πίνακα του Έλληνα καλλιτέχνη της ελληνιστικής περιόδου Απελλή.

Ο λόγος που ο Απελλής φιλοτέχνησε τον πίνακα αυτό ήταν ένας τρόπος να περιγράψει τα συναισθήματα θλίψης που ο ίδιος ένιωσε όταν κατηγορήθηκε άδικα, από έναν ανταγωνιστή του, τον Αντίφιλο.[ ? ]

Στα δεξιά απεικονίζεται καθιστός σε έναν υπερυψωμένο θρόνο ένας βασιλιάς, με μεγάλα γαϊδουρίσια αυτιά,. Ο βασιλιάς τείνει το χέρι του στη Συκοφαντία, η οποία στέκεται ακόμη λίγο μακρύτερα, αλλά πλησιάζει.

Πλάι του βρίσκονται δύο γυναίκες, οι αλληγορικές απεικονίσεις της Άγνοιας και της Υποψίας (της Υπόθεσης, της παραπληροφόρησης  ), που παθιασμένα και  με ζήλο ψιθυρίζουν φήμες στα μεγάλα γαϊδουρίσια  αυτιά του βασιλιά, πράγμα που υπονοεί την... ανόητη και βλακώδη φύση του.

Η Μετάνοια ….[ με τα μαύρα ρούχα ] στρέφεται προς τη ….γυμνή Αλήθεια. Η Μετάνοια δεν συμμετέχει στο γεγονός ,όμως γνωρίζει την αλήθεια .

Ο Βασιλιάς ακούει την Άγνοια και την Υποψία.

Η Συκοφαντία, πλησιάζοντας από τα αριστερά, είναι μια όμορφη γυναίκα, σίγουρη στις κινήσεις της, και αμείλικτη.  
Στο αριστερό της χέρι κρατά έναν αναμμένο δαυλό, και με το δεξί τραβά έναν νέο από τα μαλλιά.
Εκείνος στρέφει τα χέρια του προς  τους ουρανούς, και επικαλείται τους θεούς να καταθέσουν τη μαρτυρία τους υπέρ της αθωότητάς του.

 Το δρόμο στη Συκοφαντία δείχνει ένας άντρας με διαπεραστικά μάτια, σκούρα ρούχα,  μα χλωμός, και σαν αρωστημενος .
Πρόκειται για το ελάττωμα του Φθόνου [ ζηλεια ].

 Δυο κοπέλες πιθανόν  προσωποποιήσεις της ειλικρίνειας και της λογικής, προσπαθούν μάταια να μεταπείσουν την Συκοφαντία η οποία είναι ανένδοτη .

Ακολουθώντας με πένθιμη αμφίεση, με μαύρα πέπλα και ξέπλεκα μαλλιά, έρχεται η Μετάνοια. Κοιτά δακρυσμένη πίσω της, περιμένοντας με μια έκφραση ντροπής το πλησίασμα της Αλήθειας.
Η Αλήθεια, γυμνή, δείχνει προς τα ουράνια.
 Είναι γυμνή, καθώς δεν έχει να κρύψει τίποτα και η έκφραση του προσώπου της, όπως και η στάση του σώματός της, επικαλούνται την ουράνια δικαιοσύνη.[πηγή βικιπαιδεια ]
Όπως είπαμε και πριν ένα καλλιτεχνικό έργο είναι πολυδιάστατο, έχει ακόμα πιο βαθειά μηνύματα. πέρα λοιπόν από την σε γενικές γραμμές ερμηνεία του πίνακα ,υπάρχουν και η εσωτερική του διάσταση ..

Η εικόνα είναι ο εσωτερικός, ο ψυχολογικός κόσμος του κάθε ανθρώπου .

Και περιγράφει μια ψυχική κατάσταση ένα εσωτερικό γεγονός που γίνετε …συνεχώς .
Ο βασιλιάς συμβολίζει την προσωπικότητα ,την ενέργεια δηλαδή που χρησιμοποιούμε για να εκφραζόμαστε , να συναναστρεφόμαστε με τους συνανθρώπους και τον κόσμο .

Τα γαϊδουρινά αυτιά συμβολίζουν τον Νου ..το κοινό και επιφανειακό νου , ο οποίος τις πληροφορίες του τις αντλεί μόνον από τις πέντε αισθήσεις. Δηλαδή  από αυτά που ακούει και μαθαίνει από δεξιά και αριστερά …επιφανειακές πληροφορίες ,που δεν έχουν να κάνουν με την αλήθεια , και που πολύ  εύκολα μπορεί να εξαπατηθεί.
 Όμως  είναι η πηγή πληροφόρησης  για την προσωπικότητα .

Ο βασιλιάς κάθετε σε θρόνο διότι τόσο η προσωπικότητα όσο και ο νους  είναι αυτά που χαρακτηρίζουν το διανοητικό άνθρωπο που έχει την μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του . 
  
Οι φιγούρες που περιφέρονται γύρω από τον νεαρό , και από τον βασιλιά , όπως και ο νεαρός, είναι διαφορετικές πτυχές του εαυτού μας …ο φθόνος , η ζήλια , η συκοφαντία κλπ [όπως είδη έχει αναφερθεί προηγουμένως ].

Ο νεαρός συμβολίζει το κομμάτι του εαυτού μας που καταπιέζετε και δεν αφήνουμε να εκφραστεί .

Η γυμνή κοπέλα [ η αλήθεια ] συμβολίζει το είναι , την ουσία , το θεϊκό στοιχείο που έχουμε μέσα μας , και που είναι εστραμμένο πάντα  προς τον ουρανό .έτσι σχετίζετε και με τον νεαρό ο οποίος όπως και η αλήθεια , απευθύνετε προς τον ουρανό.

Αν παρατηρήσουμε τον εαυτό μας, θα δούμε πως τον σαμποτάρουμε καθημερινά , πως τον καταπιέζουμε , στο όνομα του < πρέπει > να κάνουμε αυτό, και όχι το άλλο που λέει η καρδιά μας .

Πως η άγνοια και η υποψία , η παραπληροφόρηση, η χειραγώγηση, η ζήλεια,  στήνουν χορό, και συνεχώς ψιθυρίζουν στα αυτιά μας ...για τους συνανθρώπους μας, συναδέλφους, ακόμα και για συγγενείς.

Πως γινόμαστε έρμαια στα λόγια του κάθε επιτήδειου φαφλατά , η οποιουδήποτε εξωτερικού γεγονότος.

Όμως…… η αλήθεια υπάρχει και είναι εδώ....! δίπλα σε όλα αυτά που συμβαίνουν στη καθημερινότητα μας ,στο ψυχικό μας κόσμο….
είναι μέσα στην εικόνα...... μας. 
Στο δικό μας ζωγραφικό πίνακα . 
..!
atheatos.blogspot.gr


Tο δράμα που εξελίχτηκε με τους πρωτόπλαστους Καιν και Αβελ
Λέγεται ότι το φονικό όργανο ήταν το κρανίο ενός γαϊδουριού .
 Συμβολίζει την κυριαρχία του νου , την αντίθεση, και τον ανταγωνισμό.

Όπως επίσης
Το ότι ο χρηστός μπήκε στα Ιεροσόλυμα  καβάλα σε ένα γαϊδουράκι συμβολίζει την κυριαρχία της συνείδησης πάνω στο νου 


   



Το έργο αυτό του Μποτιτσέλι βρίσκετε στην Φλωρεντία ,στην γκαλερί Ουφίτσι .
Μπορείτε να το δείτε μεγαλύτερο κανοντας αριστερό κλικ επάνω στην εικόνα …

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου